Weekje Raulet - Reisverslag uit Lanty, Frankrijk van Tiemen en Renee - WaarBenJij.nu Weekje Raulet - Reisverslag uit Lanty, Frankrijk van Tiemen en Renee - WaarBenJij.nu

Weekje Raulet

Door: Renee

Blijf op de hoogte en volg Tiemen en Renee

21 November 2009 | Frankrijk, Lanty

Alors,
Vorige week vrijdag gingen we naar de oom van Tiemen : Marc.
Marc heeft voor het huis een prachtig kozijn gemaakt om een deur in te hangen die bij ons achter de hooi deuren komt.Van glas en een super mooie dennehout soort, uit de eigen tuin en van de eigen zagerij mooier kan je het niet hebben.
Nou die deur gingen wij halen!
Eigenlijk hadden we gerekend op een weekend maar de deur was nog niet helemaal klaar, het werd een weekje.
Maar goed waar het 20 graden gezellig en prachtig mooi is willen wij graag een weekje blijven. Samen met Marc wonen er op het landgoed nog de andere oom van Tiemen Lex, en Herman en Christel!

Christel Lex werken voor een organisatie die kinderen met een strafbaar verleden uit de jeugd gevangenis en uit open en gesloten inrichtingen mee op stap nemen.
Marc en Herman hebben dit ook gedaan maar zijn nu te druk met andere dingen.

Nu moet je bij opstap niet denken aan een keer naar de dierentuin want dit is een stuk heftiger.
In de meeste gevallen ging het om of 2 heren of 2 dames tussen die 10-20. Lopen, van België naar Santiago de Compostella. In ongeveer 3-4 maanden.Christel werkt met paarden en die gaat dus ook meestal te paard de route met ze afleggen.
Ze krijgen een dag budget van 10 euro, dat houd in ontbijt lunch diner en overnachting.
Als Pelgrim want dat ben je dan, heb je in Frankrijk waar je het grootste gedeelte loopt recht om in ieder dorp een nacht te mogen blijven slapen, althans legaal je tent op zetten.Maar je loopt dus wel 3-4 maanden met een rugzak van 20 kilo op je rug met jongeren, die ook nog vaak niet de makkelijkste zijn.
Tevens geen telefoon geen mp3 of iets van modern vermaak bij zich mogen hebben.
De jongeren en de volwassenen zijn niet verplicht dit te doen, maar krijgen door middel van mee doen wel het idee dat ze misschien voor de eerste keer in hun leven echt iets bereikt hebben.

Marc Christel Lex en Herman, hebben dikwijls jaren later iemand over de vloer gehad waar ze dan mee gelopen hadden die nu een vrouw-man of kinderen hadden en werk, en normaal konden functioneren.
Ook heb je gevallen waarin ze na thuis komst vaak weer vervallen in oude patronen, en soms zelfs overlijden.

Nu kan ik absoluut nog niet goed lopen, ben erop aan het oefenen en je moet er tevens ook 25 voor zijn.
Maar ik denk dat Tiemen en ik na de verhalen toch beiden zoiets hadden van, wat ongelooflijk nobel stoer en dapper.Tiemen zou het denk ik wel al kunnen doen, als er iemand uithouding vermogen in levenings vermogen nuchterheid en de kracht ervoor bezit denk ik wel dat hij het is.Met hem wil ik ooit ook wel gaan lopen.

Volgens mij is het de bedoeling dat je alleen met de jongeren loopt maar uit veel verhalen konden we opmaken dat de rest van het huis en vrienden vaak een aantal dagen achter elkaar mee kwamen lopen.Het is dan ook een prachtige route.

Jeetje het is nu al een lang verhaal en ik ben nog maar net begonnen.

De week,
Nou we hebben allemaal mooie dingen bekeken, nou eerst het domein van Mark, stel je voor een enorme hoeveelheden hectare bomen, Prachtige weilanden met paarden een manege een prachtig hoofdhuis en een prachtige gite en een camping!
Maar in het zuiden, in de voorlopers van de Pyreneeën Dus bergen dalen afgronden rots partijen alles was er wel te vinden.

We zijn een dag in de buurt wezen toeren noemen wij dat, daarbij hebben we de Mont Segur beklommen.
We reden er heen en Tiemen legt mij dan uit hoe en wat, het was wel maar een stukje lopen maar het loopt wel wat omhoog.
Ik zag door de ruit al de berg voor me 1.215 m.
En inderdaad we hoefde maar een klein stuk ongeveer 500m Maar )$%"%__%&%( steil!!!!! omhoog!!!!!
Ik Renee Andrik verklaar hierbij dan ook plechtig dat ik die berg nooit meer beklim. Ben er gewoon niet voor gemaakt.
Ook al was het Prachtig, je kon van boven kilometers ver kijken.
En je kan je niet voorstellen dat de Katharen dit in 1243 Ooit allemaal die berg op hebben gekregen.
Maar het schijnt een behoorlijk luguber volk te zijn geweest dus ik denk dat 1000 slaven we een uitkomst zullen zijn geweest.

Ook zijn we een dag naar Andorra geweest waar gewoon al weer sneeuw lag en de ski gebieden geprepareerd werden. Toon haar eerste kennismaking met sneeuw.
Het is ook niet dat er een meter lag, maar na een tijdje lopen en tax free peuken in slaan. Vonden we langs de kant van de weg een platje van 2 bij 2 waar Toon gedwongen op moest voor een foto!

Ook zijn we een dag naar de zee geweest, het was dan wel geen weer om er even in te duiken maar met 20 graden kun je prima genieten van de middellandse zee in je t/shirt.
We werden door Marc naar een mooi plekje aan de kust gestuurd, het werd een behoorlijke klim want het was echt zo´n kreek aan zo´n enorme rotspartij maar meer dan den de moeite waard, Toon uit haar dak en Tiemen en ik hebben gespeeld als kleine kinderen.

Ik Denk dat niemand dit nog leest en dat iedereen al gestopt is, maar voor de gene die nog niet in slaap gevallen zijn.
Vrijdag zijn we terug gekeerd naar huis met de deur achter in de bus, Marc is zaterdag gearriveerd die blijft gezellig een week om wat dingen mee te klussen en natuurlijk het prachtige eind resultaat van zijn deur te zien.

Nou het normale leven gaat weer verder, er moet gekookt en gegeten worden.

Bonsoir! et bisous

• 21 November 2009 - 20:55

Neeltje:

Hee Renee, leuk om te lezen (heb het einde gehaald hoor ;) Mn ouders willen ook nog eens de pelgrimstocht naar Santiago doen dus zullen zeker jaloers zijn als jullie het gaan doen! Andorra, zijn Thijs en ik vorig jaar ook ff gecrasht, shoppuuh! Maar met sneeuw zeker veel mooier dan in de zomer... Geniet van alles daar, maar dat lukt zo te lezen. Kus!

• 23 November 2009 - 09:11

Boudewijn:

Hee Renee, klinkt heel goed! Succes met het plaatsen van jullie prachtige nieuwe kozijn. X

• 23 November 2009 - 09:25

Erik:

huh wat lees ik nou een pelgrim tocht!!!!!
    zijn jullie in den heren gekomen.
    eeeeh zwah wat doe je waarom ga je lopen zwah je hebt die automobila toch gewoon even die pelgrims aan die kant rijden en je bent er zo

maar lache hoor, ik ga aanstaande zaterdag ook een pelgrim tocht lopen naar de matrixx jaja classixx is der weer en eef gaat mee
    14 december moet ik weer op stage maxima medisch centrum op oncologie afdeling dus dat wordt weer pittig maar dat overleef ik ook weer
    nou veel succes daar in de france hooglanden
    gr erik