Saint Sauline - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Tiemen en Renee - WaarBenJij.nu Saint Sauline - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Tiemen en Renee - WaarBenJij.nu

Saint Sauline

Door: Renee

Blijf op de hoogte en volg Tiemen en Renee

21 Februari 2011 | Frankrijk, Parijs

Er was eens sinds nog niet zo lang geleden,

Een stel genaamd tiemen en renee, en hun compagnon toon ze waren overal voor in vroeg je ze om een potje te kaarten, lekker te eten, een te eind lopen, werken in het westen? dan deden ze dat geheid.

Een paar weken geleden werden ze gemaild of ze nog eens zin hadden voor werk naar de andere kant van Frankrijk te rijden namelijk la Charente Maritime aan de west kust van Frankrijk.

Oke, blegh even terug naar normaal,
daar zeiden we natuurlijk geen nee tegen. Dus reden we nu al weer een week geleden richting Saint Sauline.
We hebben nu al een week flink gewerkt tiemen natuurlijk een stuk meer dan ik, want we zitten in de afwerk fase en dat betekend dat er minder werk voor Renee bij zit.

In de ruimte waar we de eerste keer in begonnen zijn een koeienstal met niets als giga veel natuursteen en spinnenwebben.

Ligt nu een betonnen vloer die deze week nog betegeld gaat worden zitten 3 deuren in prachtig afgewerkte wanden, zitten geweldige hoge glazen deuren waar eerst alleen een houten hooi deur was.zit een verdiepingsvloer, zijn alle kabels voor elektra en waterleidingen getrokken, en zo voort. Het is geweldig zoals tiem dat maken kan, zonder iets uit te tekenen materialen halen en gewoon aan de slag geloof me je zou willen dat je dat kon.

Ik daar in tegen ben geboren met 2 linker handen mijn tante corrie zei vroeger altijd je bent motorisch gestoord. En denk dat daar wel een kern van waarheid in zit.
Maar is er wat grof werk zoals de 14 kuub stenen die we in het totaal uit de vloer en de muren hebben moeten scheppen en naar buiten brengen dan ben ik maar wat graag aan het helpen.
Ook met het storten van 30 vierkante meter heb ik me behoorlijk bewezen, nou ja goed genoeg geluld.

Ik kan dit keer dus helaas weinig doen, maar wat ik wel kan is dit werkwoorden stampen!!
avoir etre pouvoir vouloir aller en parler ben ik al machtig, maar mama zegt dat er 12 echt belangrijke werkwoorden zijn en die zou ik graag kennen voor ik weer thuis ben.
Geloof me in deze vormen present futur imparfait passe compose en de conditionele,
(sorry voor het ontbreken van de streepjes die ken ik niet op het nederlandse toetsenbord)
is dat absoluut hard werken.

Waarom ik eigenlijk begonnen was met schrijven komt nu, ik heb hier deze week iets mee gemaakt en ik vond het FANTASTISCHE het toppunt van het franse boeren leven.
In tegenstelling tot de mensen waar we voor aan het klussen zijn want die vonden het maar walgelijk.

We stonden te werken in het zonnetje vorige week donderdag, en ik zag in mijn oog hoek een enorm ding zalm rozig ding uit de auto van de boer getild worden.
(boer is hier buur man monsieur Matera )
Tot mijn grote verbazing was het een varken!!! het beest werd aan een lader gehangen de keel ging door midden en ze lieten het een uurtje bloeden voordat ze er mee verder gingen. ( het beest was wel bijna meteen dood )
Mijn interesse was gewekt ik heb in mijn hele leven nog nooit zo gezellig vier mannen en beest af zien maken.
Ik riep tiemen om te zeggen wat ik gezien had en hij zij heel nuchter ach dat heb ik al zo vaak gezien maar het is wel interessant vraag maar of je mag gaan kijken.
( de boer had de vorige avond een appero met ons gedronken dus we stonden op redelijk goede voet met elkaar maar hier in de streek blijven wij Nederlanders en die zitten hier bijna niet dus ze zijn het ABSOLUUT niet gewend wat ik alleen maar geweldig vind hoor )
Ik aarzelde een tijdje maar toen kwamen de boeren inderdaad weer naar buiten.
( ik durf te wedden dat ze lekker binnen een pastis genuttigd hebben )
Ik naar het hek en in mijn beste Frans: exuse moi monsieur puis je regarder s' il vous plait?

Mais bien sure mademoiselle! ze vonden het wat de 4 haantjes een jonge dame die kwam kijken en die het interesseerde wat ze met een dood varken gingen doen, dat vonden ze fantastisch.
Ik kreeg van ieder een hand en toen gingen ze aan de slag van achter tussen de benen een diepe snede over haar buik en hup het een na het ander kwam eruit, geweldig!
Er werd me verteld dat de heren dit 2x per jaar deden,
(het zijn namelijk geen vlees maar landbouw boeren hier )
een van de mannen kocht dan een varken dat stond een jaar in de wei en als hij meer dan 100 kilo woog dan vraten ze hem op.

Nou kun je gaan zeggen oh wat zielig en oh wat wreed, maar ik denk dat dit beest het beste varkens leven ooit gehad heeft ook al duurde het maar even.
En dat hij nou inderdaad gewoon op het erf van een boerderij omgebracht werd? dat vind ik 10 keer beter als die 3000 duizenden die er in een slachthuis per dag door heen gedraaid worden.
En wel zo Frans heerlijk onder het genot van een drankje met de vuile laarzen aan buiten op het erf het varken scheren en wassen met de tuinslang ben benieuwd hoeveel bloed de aarde op dat erf al heeft gekend.

Lang verhaal maar ik vond het geweldig, het enige wat me nog enige tijd bij blijven zal is de geur.
Ik vond het te vergelijke met gekookt vlees, het was een soort van rauw warm vlees.

( tijdens dit hele gebeuren waar ik maar een kwartier deel van ben geweest maar wel een uur duurde, heeft toon staan piepen bij het hek die heeft het allemaal zien gebeuren, ben benieuwd hoe groot het trauma zal zijn )

Nou jongens we zijn hier nog wel even aan de slag en ik zal weer eens wat poste als we thuis zijn.

Heel veel plezier vandaag, en ik ga lekker mijn varkens lapjes marineren
;-)

Renee



  • 23 Februari 2011 - 13:22

    Renee:

    :( niemand?????

  • 06 Juli 2011 - 16:34

    Aat De Kwaasteniet:

    Na enig googlewerk op manusdetout blijken jullie een blog bij te houden. leuk om jullie belevenissen te lezen. Ik zal een linkje naar jullie blog op mijn website (www.kwaasteniet.eu) plaatsen.
    Aat

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tiemen en Renee

"Tout homme a deux pays: le sien et puis la France."

Actief sinds 27 Aug. 2009
Verslag gelezen: 482
Totaal aantal bezoekers 26458

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2009 - 30 November 2019

Overwinteren

Landen bezocht: