finalement l'internet - Reisverslag uit Lanty, Frankrijk van Tiemen en Renee - WaarBenJij.nu finalement l'internet - Reisverslag uit Lanty, Frankrijk van Tiemen en Renee - WaarBenJij.nu

finalement l'internet

Door: Renee, onder toeziend oog van chef

Blijf op de hoogte en volg Tiemen en Renee

05 November 2009 | Frankrijk, Lanty

Eindelijk eindelijk eindelijk,
na 10 dagen voor vertrek internet aangevraagd te hebben om er zeker van te zijn dat als we aankwamen we op internet zouden kunnen.hebben we bijna een maand later internet, je zou kunnen zeggen c'est la vie en France, maar het was gewoon vervelend.
Voor de mensen onder jullie die wiewatwaar niet kennen is dit een site waar we eens in de zoveel tijd op zullen posten hoe het met ons gaat hier in Lanty!
Nog steeds even gelukkig met de beslissing om naar Frankrijk te gaan, kunnen wij jullie mede delen dat de uitdrukking leven als een god in Franrkijk voor ons op gaat.
Het is nu de 5de week met een kleine onderbreking van voor mij 4 dagen en voor tiemen een week.

Het leven hier is zoals verwacht heerlijk, je gaat op tijd naar bed en staat op tijd op ( tiemen dan ) nee grapje ik doe mijn best!
We eten heerlijk, 3x per dag en met verse groenten en eigen gebakken brood.Wat voor mensen die uit de horeca komen erg exceptioneel en ook moeilijk kan zijn.
Alles gebeurd op gezetten tijden, je zaagt hout, omdat het s'avonds koud is, je gaat naar de markt om je verse groenten te kopen en te socializen.

Voor nu hebben we eigenlijk bijna alle bezienswaardigheden gezien, door veel met de hond te gaan wandelen, of er gewoon zelf op uit te gaan. We komen er telkens weer achter dat het hier gewoon mooi is.

Een van de eerste dagen zijn we er ook achter gekomen hoe sterk de sociale controle in zo'n klein gehucht kan zijn.We spraken de buren die ons vertelden dat vanaf boven aan de heuvel de boer gebeld had, die al een paar keer een grote witte bus op en neer had zien rijden, naar het huis van gert en hilde, of ze niet even konden gaan kijken of we het hele huis nog niet leeg geroofd hadden. De grote witte bus, ja ook nog zo'n verhaal appart, vroeger nou ja afgelopen jaar scholden we vanuit onze seat als er mensen op de snelweg reden met 90 levensgevaarlijk vonden we dat 150 dat was een betere snelheid.
Aangezien onze bus geladen bijna op zijn achterwielen rijd en dus ook maar 90, is dat veranderd, als er nu iemand voor bij komt met 150 denken we dat hij helemaal gestoord is en vinden we dat je veel beter van het uitzicht kan genieten als je 90 rijd.

typisch, maar waar.

Aangezien er brood op de plank moet komen, hebben we een flyer gedrukt.
en daarmee ilegaal (zwart) een klein bedrijfje op poten gezet. Manus du tout letterlijk vertaald manus van alles betekend. We gaan deze flyer op iedere markt en gelegenheid in de buurt onder de ruitenwissers van Nederlanders duwen, zodat daarmee de klussen binnen zullen komen.
De eerste klus komt er al aan, tiemen mag hoogst waarschijnlijk een dakgoot gaan plaatsen bij 2 nederlandse vrouwen een dorp verderop.

Erg leuk is wel dat je steeds ook nieuwe mensen ontmoet, die erg enthousiast zijn over wat we doen en gaan doen,: en dat op zo'n jonge leeftijd had ik het maar eerder gedaan, is voor ons onderhand dagelijkse kost.

Nieuw hoofdstuk: onze Antonia.
Ook wel toon genaamd.
Het lijkt wel of groeien momenteel levensdoel nr 1 is.
Ze vreet ons arm en groeit als kool.
We houden van dr, denken ook dat truus het nergens anders beter had kunnen hebben als hier bij ons.
meestal is ze te vinden op de bank lang uit en met een gezicht zo van opzouten hier lig ik, helaas ligt de vrouw er s'avonds ook heel graag!
Wanneer we buiten bezig zijn zoals bijvoorbeeld het planten van mijn heilige andijvie stekjes ( en dan nederlandse andijvie want hier betekend andijvie witlof) trekt zij ze eruit net als ik ze er mooi in gezet heb, en zo blijven we eigenlijk heel de dag aan de gang met van alles en nog wat. Onder aan de heuvel van ons huis loopt een beek, eerst was ze een beetje schuw van water maar het is en blijft natuurlijk een waterjacht hond en nu springt ze met of zonder stok er al in voor wij beneden geariveerd zijn.
Om er na als ze nat en koud is op de vrouw op de bank te gaan liggen rillen van de kou, omdat ze nog geen groten honden vacht heeft.
Ze maakt het goed.

Missen doen we vooral de kleine dingen, mama's en papa's billabong en onze vrienden. Ik voornamelijk
Friet frikandellen kroketten en kaassoufle's!
Tiemen nam, al snel genoegen met eend die ik voor hem klaar maakte.

Er word gelachen en gedaan en in Decemeber weer op Nederland aan gegaan!

Tot dan lieve vrienden ex collega's papa's mama's broers en zussen!

We houden jullie op de hoogte!

heel veel groetjes van ons

ps als iemand onze mail niet gehad heeft stuur het mailadres van diegene effe door dan zetten we die er ook bij!

• 05 November 2009 - 21:52

Merel:

Heeeey leuk stel (en schattige hond)!!!

Erg leuk even een berichtje van jullie te lezen! Goed om te horen dat jullie het franse leventje zo oppakken en jullie je al zo thuis voelen daar! Moet heerlijk zijn!

Ik hoop snel meer van jullie te lezen! Heel veel succes en geluk daar in dat mooie land, maar dat gaat vast en zeker goedkomen!

Reneetje, ik hoop je in december te zien, ook al is het maar even voor een snelle knuffel!

Gros bisous,
    Merel

• 05 November 2009 - 22:45

Marlies:

Goed idee om op deze manier iedereen op de hoogte te houden. Je schrijft leuk, Renee. Ik heb zelf onlangs vele fotoos aan op mijn album . nl gezet. Op die manier kan ik mijn vrienden in America en Duitsland een blik in mijn leven geven. ik hoop dat de klussen binnenstromen. Het ga jullie goed, tot de volgende keer. Liefs van Marlies

• 06 November 2009 - 09:01

M'loesje:

wauw jullie twee,
    dat klinkt allemaal als eeeeeeeerug goed... En wat een scheet jullie aanwinst in de family...hihi...
    Hier vergaat het ons ook helemaal prima de pima. Maleisie is geweldig en voorlopig ook nog wel even ronddwalend hier op zoek naar nog meer avontuur. Check voor meer updates onze waarbenjij.nu site zouk zeggen.
    Geniet van jullie zo te lezen fijne leventje daar, en het missen van thuis krijgt uiteindelijk ook wel zn plekkie. Ik doe het ook nog steeds maar het wordt (hoe gek ook) langzaam soort van minder.
    Knuffels, David & Marloes.

• 06 November 2009 - 12:29

Neeltje:

Haihaii! Leuk om te lezen hoe het jullie vergaat en genieten van het franse leven. Heeerlijk lijkt me en wat een schattig beestje is het. Om jaloers op te worden...
    Wie weet tot in december?? Laat maar weten wanneer jullie terug zijn, dan meeten we weer in de billa..? Heel veel plezier met jullie nieuwe leventje daar,
    dikke kus, Neeltje

• 06 November 2009 - 14:38

Nichtje Babbet:

Hallo Fransmannen!
    heeeeeeeel leuk dat jullie het zo leuk hebben! houden zo he? ik mis jullie wel hooor:( en pee dat jij groenten kon verbouwen had ik niet achter je gezocht hahah heel leuk:D!
    ik vond het jammer dat ik jullie gemist had in de herfstvakantie!
    tot in december:D (dat is al bijna!!)
    en nog heel veel plezier daarzo!

hele dikke kus
    je leukste nichtje&aangetrouwdnichtje?(voortieme)
    (dit is een grapje, jetje is natuurlijk ook best leuk)

• 07 November 2009 - 10:25

Suzanne Looijen:

Heey tiemen en renee,
    leuk om te horen dat jullie het naar jullie je zin hebben.
    wij zitten nu in indonesie vakantie te vieren.
    En het hondje wat lieffff!!! niek had nog geen mail gehad mail adres is annieke1982@hotmail.com

gr suus en niek

• 07 November 2009 - 10:51

Karin Andrik:

Heerlijk wat van je te horen Renee. Wat een grote stap die je hebt gezet, maar tevens toch ook je droomwens.
    Geniet samen, jij en Tiemen en doggie doggie daar in La France, het land wat al zo in jullie harten gesloten was door pa, ma en jullie kids.
    Wens jullie bij deze alle succes. Laat het leven daar elke keer weer een cadeautje zijn!

• 08 November 2009 - 15:04

Ger:

Hallo Renée en Tiemen
    Fijn om via deze site iets van jullie belevenissen te horen.
    Het ga jullie goed.
    Liefs Ger

• 08 November 2009 - 20:46

Eva:

heyy tiemen en renee!

leuk om mee te kunnen lezen via www:D

fijn om te lezen dat het zo bevalt!

geven jullie toon een aai over de bol van me?

hihi tot december!!

xxx eva

• 09 November 2009 - 15:29

Sterre:

Tiemen en Renee! Leuk om jullie verhalen te lezen en om te horen dat het zo goed gaat. Tot in december! Liefs Sterre